De ontelbare levens van glas

Elke fles of potje kan oneindig vaak gerecycled worden, zonder kwaliteitsverlies. Dat bespaart grondstoffen en energie ten opzichte van de productie van nieuw glas uit zand, kalk en soda. Maar liefst 86% van de glazen verpakkingen in Nederland wordt gerecycled.

grafieken_opties_9-1-2019

Van verpakking tot grondstof

Alle flesjes en potjes die in de glasbak belanden, worden naar een recyclingbedrijf vervoerd voor verwerking. Daarnaast worden sommige flesjes nog meerdere keren ingezet, voordat ze gerecycled worden. De scherven worden gesorteerd en gerecycled tot grondstof, zodat er weer nieuwe glazen verpakkingen van gemaakt kunnen worden. Dat bespaart grondstoffen én energie.

Op naar 90% glasrecycling

Hoewel 86% glasrecycling een mooie score is, moet het nog beter. De landelijke doelstelling is namelijk 90%. Daarom maakt Nedvang zich hard voor nog betere resultaten. Dat doen we met onderzoek naar technische mogelijkheden en innovaties, projecten met gemeenten en bedrijven en met de Glas in ’t Bakkie-campagne. Onderaan deze pagina zie je een greep uit onze activiteiten ter stimulering van de inzameling en recycling van glas.

Actieplan Glas

Onze specialisten werken continu samen met gemeenten en afvalbedrijven om de inzameling en recycling van verpakkingen in Nederland op peil te houden en te verbeteren. In 2016 startten we met het Actieplan Glas, met als doel de recycling van verpakkingsglas in Nederland te verhogen. In 2016 werd 84% van het verpakkingsglas dat op de markt kwam gerecycled, in 2017 was dat 86%. In de zomer worden de cijfers over 2018 bekend.

Het Actieplan Glas liep tot en met 2018 en betreft meer dan 200 onderzoeken, pilots, praktijkproeven, campagnes en business cases. Op deze pagina vind je deze resultaten terug, overzichtelijk gepresenteerd als project of document.

Een greep uit de bevindingen

De combinatie van beleid, voorzieningen en communicatie wérkt

Hoe verbeter je als gemeente je inzamelresultaten? Uit veertig gemeentelijke interventieprojecten ter verbetering van de glasinzameling blijkt dat je met de combinatie van beleid, voorzieningen (glasbakken) en communicatie invloed kunt uitoefenen op het inzamelgedrag van de burgers. De drie elementen hebben een versterkend effect op elkaar. Voor succes is juist de combinatie essentieel.

Lees verder

Eenduidige communicatie draagt bij aan de zichtbaarheid bij burgers

Om burgers te stimuleren hun glazen verpakkingen in de glasbak te gooien, moet hierover gecommuniceerd worden. Het Glasbak-logo is hierin een waardevol element. Uit onderzoek blijkt dat circa 90% van de Nederlanders dit logo kent en weet wat het betekent. Nedvang raadt daarom aan dit logo te gebruiken in de communicatie over glasinzameling. Daarnaast kan een gemeente aanhaken bij Glas in 't Bakkie, de landelijke campagne ter stimulering van glasinzameling en glasrecycling.

Lees verder

Kansen voor fijnmazige inzameling bij horeca en sportcomplexen

In de horeca, en in bijvoorbeeld sportcomplexen, liggen nog veel kansen om meer glas in de glasbak terecht te laten komen. Pilots laten zien dat lokale en fijnmazige inzameling een positief effect heeft. Fijnmazig wil zeggen dat er op flexibele wijze wordt ingezameld bij verschillende locaties, in plaats van in één keer op één plek.

Lees verder

Zo helpen wij jou

Neem contact op met glasexpert Jan van der Ven

Onze adviseur Jan van der Ven vertelt je graag meer over de verbeterkansen in jouw glasinzameling en glasrecycling.

stuur een e-mail


 

 

Factsheet glasinzameling

Check hoe de glasinzameling in jouw gemeente beter kan. Onze adviseurs helpen je graag met een plan op maat.

Download