Renate van Roosmalen
Communicatiemanager

Campagne 40 jaar Glasbak

Om glasinzameling en glasrecycling te stimuleren, geeft Nedvang uitvoering aan de campagne Glas in ’t Bakkie. Ter ere van het 40-jarige bestaan van de glasbak, ontwikkelden we een spetterende feestcampagne.

Resultaten

  1. Landelijke zichtbaarheid en urgentie voor glasinzameling en glasrecycling bij zowel consumenten als stakeholders.
  2. Bottom-up impact met het nummer ‘Glasbak’ van De Jeugd van Tegenwoordig, influencers met gelimiteerde Glasbaktruien en gouden glasbakken.
  3. Gezamenlijk feest met meer dan 50% van de Nederlandse gemeenten plus supermarkten, afvalbedrijven, partners en producenten.

Lekker bezig!

In 2017 werd 86% van al het verpakkingsglas gerecycled. Dat is prima, maar het moet nóg beter, want de landelijke doelstelling is 90%. Het 40-jarig bestaan van de glasbak op 17 mei 2018 bood een waardevolle kans om hier aandacht voor te vragen. Met een campagne vroegen we aandacht voor het feit dat we samen (gemeenten, consumenten en bedrijven) al 40 jaar ‘lekker bezig’ zijn.

Creatief concept

Voor de campagne werkte Nedvang samen met creative agency Arttenders en ontwerpersduo Lernert & Sander. De ontwerpers, bekend van werk voor onder andere Ace & Tate, Jean Paul Gaultier en COS, ontwierpen vijf campagnebeelden met foto’s van echte taarten in de vorm van glasbakken, vergezeld door het bekende Glasbaklogo en slogans waarin het werkwoord ‘glasbakken’ werd geïntroduceerd. Deze beelden waren in de weken rondom 17 mei 2018 landelijk zichtbaar via A0-posters, snelwegmasten, online en social campagnes (#ikglasbak) en Boomerang-kaarten.

Nummer door De Jeugd van Tegenwoordig

In tegenstelling tot ‘traditionele’ campagnes, zette de 40 jaar Glasbak-campagne in op grootschalige bottom-up impact en organisch bereik. Belangrijke troef hierin was het nummer ‘Glasbak’ door De Jeugd van Tegenwoordig, dat op de verjaardag van de glasbak werd uitgebracht. Het is geen commercial, maar een autonome track. Versterkt door een opvallende videoclip door Lernert & Sander, gaf het nummer een belangrijk bottom-up boost aan de campagne. De video werd al meer dan een half miljoen keer bekeken. Het filmfestival Go Short nomineerde de videoclip bovendien voor Best Dutch Music Video.

Landelijke beweging

De campagne werd al snel een ‘beweging’, waarin ontvangers tevens afzender werden van de campagne. Gemeenten en partners werden uitgenodigd bij de campagne aan te haken via online toolkits, waarvan de inhoud deels was gepersonaliseerd met de eigen naam. Daarnaast werd onder influencers en BN’ers een zeer gelimiteerde trui met het uitvergrote Glasbaklogo verspreid, die zij rondom de verjaardag van de glasbak enthousiast lieten zien op social media.

Onderwerp van gesprek

Op 17 mei 2018 was de campagne op zijn hoogtepunt en werden door het land heen gouden glasbakken geplaatst en verjaardagsfeestjes gevierd. Dat bleef niet onopgemerkt: de verjaardag van de glasbak was onderwerp van gesprek in onder andere de Volkskrant, Hart van Nederland, RTL Boulevard, het Jeugdjournaal en de talkshow M. Dit alles resulteerde in een mediabereik van circa 54 miljoen mensen.

Grand Prix Content Marketing

De Glas in ’t Bakkie-campagne ’40 jaar Glasbak: Lekker bezig!’ werd bekroond met een Zilveren Grand Prix Content Marketing, in de categorie non-profit. De Grand Prix Content Marketing beloont de beste contentmarketingcases van de Benelux. Als belangrijke pijlers noemde de jury lef, creativiteit en het centraal stellen van de doelgroep.

Kerncijfers van de campagne

Benieuwd naar meer informatie over de impact van de campagne? Download hier een rapport met de kerncijfers van 40 jaar Glasbak.

Meer weten over Glas in ’t Bakkie? Ga naar de campagnewebsite en volg @glasscheiden op Instagram, Facebook en Twitter.