Horecava-bezoekers kiezen beste idee voor inzameling horecaglas

Verpakkingsglas hoort natuurlijk in de glasbak. Om uiteenlopende redenen, verdwijnt echter nog steeds veel horecaglas in het restafval. Reden voor Nedvang om De Uitdaging ‘Extra Gas op Glas’ uit te schrijven: kom met een vernieuwend plan om de glasinzameling bij (horeca)bedrijven te verbeteren. De twee winnaars, The Glassinator en ‘Klik en Recycle’, strijden vandaag op de Horecava om het grootste gedeelte van € 40.000 aan prijzengeld. Bezoekers van de vakbeurs kunnen ter plekke hun stem uitbrengen.

Battle om € 40.000 prijzengeld
De twee winnaars zijn gekozen door een vakkundige jury, bestaande uit Jan Storm (Wecyle), Ad Lansink (o.a. auteur Challenging Changes) en Hugo Maat (Koninklijke Horeca Nederland). Op de Horecava doen The Glassinator en ‘Klik en Recycle’ hun best om zo veel mogelijk stemmen van de bezoekers te bemachtigen. Naar ratio van het aantal stemmen wordt het prijzengeld verdeeld.

The Glassinator
The Glassinator is een technisch ontwerp van IWTC uit ’s Gravenmoer en biedt kleine horecabedrijven de mogelijkheid hun hoeveelheid glas letterlijk in een handomdraai te verkleinen. Het concept lost een praktisch probleem op, bespaart kostbare (opslag)ruimte en levert een bijdrage aan de circulaire economie. De oplossing richt zich op de ondernemer die zijn glas nog niet scheidt, maar door dit middel daartoe wel wordt verleid. Daarbij is The Glassinator uitermate geschikt om te combineren met een fijnmazige inzameling, waardoor makkelijker valt op te schalen.

Klik en recycle
Klik en Recycle is een businessplan van Twist Group uit Barendrecht. Het is een collect-on-demand platform waarmee (vooral kleine) horecaondernemers via een app een kleinschalige inzamelaar kunnen oproepen. De horecabedrijven wordt hiertoe aangespoord door middel van een puntensysteem.



Wie denkt u dat er gaat winnen? Deel het met ons via twitter @Nedvang of @glasscheiden!

 


Geplaatst op maandag 8 januari 2018 Terug naar het overzicht